Friday, July 4, 2014

A makacs múlt. Avagy hogyan próbálta meg S. King megváltoztatni azt - 11.22.63

Befejeztem ezt a nagyon jó könyvet. Már szükésgem volt egy ilyenre. Amikor először hallottam róla, akkor rögtön az jutott eszembe, hogy én ezt a történetet ismerem. Egyik Paul Auster könyvben olvastam hasonlót, de erről majd máskor.

Annyira jó volt. Úgy örülök, hogy azt adta, amit vártam tőle. Egy igazi Végítélet élményt. Akik félelemre és horrorra vágynak, azok ne ezt olvassák el. Azok olvassák ezt, akik szeretik a Vissza a jövőbét. Gondolom nem kell mondanom, hogy nekem a kedvencem.

A történet lényege hogy egy étterem tulajdonos talál egy átjárót a múltba, az étterme raktárában. A múltba visszatérés mindig 1958 szeptemberébe történik, és minden visszatérés egy újrakezés, tehát mindent előröl kell kezdeni. A jelenben pedig mindig csak 5 perc múlik el, akármennyi időt tölt az ember a múltban. Ezek az alap szabályok, és ezek tudatában indul neki Jake a legalább 5 éves útjára a múltba, azzal a tervvel, hogy megakadályozza Kennedy gyilkosságát. Természetesen ez nem problémamentes, de az érdekes része a könyvnek számomra mégis az volt, hogy próbálja azokat a köztes éveket élni, már George név alatt. Hogyan költözik egy texasi kisvárosba, hogyan talál barátokra, és szerelmére. Hogyan folytatja angol tanári munkáját.

King, élethűen adja vissza az 50-60-as évek amerikáját, ami egyébként is egy kedvencem.  A részben ahol Jake az autójával utazik Maineből Florida felé, szinte úgy éreztem, hogy adjanak nekem egy kaput a 60-as évek amerikájába, és megyek én is.

A könyv megjelenése sem lehetett volna jobban időzítve, hiszen nem sokkal a Kennedy gyilkosság 50. évfordulója előtt jelent meg. Kíváncsi vagyok Stephen szándékosan tervezte-e így J. Mondanivalóját tekintve, talán a leglényegesebb az volt, hogy a múlt makacs, és nem akarja engedni megváltoztatni magát. Legnagyobb erőfeszítéseink ellenére is folytonos akadályokat gördít elénk, és ragaszkodik önmagához. Ha valamit mégis sikerül változtatni, az sem biztos hogy pozitív irányba fordítja a dolgok alakulását. Talán jó kis olvasmány lehet azoknak is, akik hiszik hogy ha valamit másképp tettek volna a múltban, akkor a jelenük más lenne.

Néhány idézet, angolul, mert a könyv angolul van meg nekem:

  • The devil’s voice is sweet.
  • Sometimes life coughs up coincidences no writer of fiction would dare copy.
  • The past is obdurate. It doesn’t want to be changed.
  • But stupidity is one of two things we see most clearly in retrospect. The other is missed chances.
  • History repeats itself is another way of saying the past harmonizes.
  • -          Do you know what the magicians say?
  • -          They say you can fool a scientist, but you can never fool another magician.
  • Women are better at keeping secrets, but men are more comfortable with them.
  • Women who twist what they cannot dominate and belittle what they cannot understand.
  • Hearts don’t really break. If only they could. 

No comments:

Post a Comment