Tuesday, September 2, 2014

Könyvtár polcok nélkül

Hmm, nem gondoltam volna, hogy ez ilyen közel van, de mégis. Floridában, a Műszaki Egyetemen van könyvtár. Még sincs egy darab polc sem. Hogyan?  A könyvtár nem tart fizikai könyveket, kizárólag elektromos formátumban, így jelenleg körülbelül 135 ezer e-bookot.

Az Egyetem egy újonnan nyílt iskola, ami ez éven várja első diákjait. Nyomtatott szavakhoz, az országos egyetemek közti kölcsön programon keresztül juthatnak a diákok, de az iskola erősen ajánlja a digitális könyvtár használatát. A könyvtárépület 11 ezer m2, nyitott területű világos épület, ahol számítógépes terminálok, asztalok, és kényelmes helyek találhatók az olvasáshoz.


A könyvtárnak ugyanakkor van egy 60 ezer dolláros tartaléka is olyan könyvekhez, amik nincsenek meg nekik, így a diákok azokat is el tudják olvasni. Ha valamelyik e-könyv legalább 2x meg volt már tekintve, akkor az automatikus megvásárlásra is kerül a könyvtár által.

Mivel az iskola tudomány, technológia és matematika orientált, azért gondolták, hogy legyen a könyvtár is a technológia fejlődésével egyenértékű. Egyébként a könyvek nélküli könyvtár nem az első az Egyesült Államokban. Van egy nyilvános könyvtár Texasban, egy iskolai könyvtár Minnesotában, és 2 NASA könyvtár hasonló felépítéssel.

Nem tudom pontosan (vagyis igen), hogyan vélekedek az ötletről, megértem, mint új Egyetem, egyszerűbben megoldották a dolgokat digitálisan, de nem tudok elképzelni egy könyvtárat könyvek nélkül. Én amúgy is e-könyv ellenes vagyok alapvetően, abban nem lehet aláhúzni semmi, post-it-et beleragasztani, és ilyenek. Tankönyveknél pedig mindez duplán-triplán igaz, hiszen az ember azokat tanulás miatt lapozgatja. De például az a része a történetnek, hogy azokat a könyveket, amik nincsenek meg, de megtekintenek a diákok legalább kétszer, automatikusan megveszik. Nagyon helyes. 

No comments:

Post a Comment